Saturday, 7 February 2015

#respect please

Assalamualaikum:)


Hmmm. Well manusia kan. Memang macam tulah dia. Kelabunya orang nampak sangat, tapi putih yang banyak dibuat tak endah. Im gonna talk about this "respect-thing" for this entry.




 Selama ni aku marah bila even orang yang lebih tua shows act of disrespect dekat orang yang lebih muda. Haah, kanak-kanak pun. Marah betul aku because dah lah tak hormat pastu ajar pulak yang muda tak hormat orang.





Tapi, itu yang aku nampak. And one day it happened to me. Aku tahu aku tak respect orang tu. Tapi I was like," Ahh biarlah." Ego. Rasa diri tu bagus. Jelek orang yang ciput tu je aku nampak. Tak perlulah aku nak cerita kaaan secara detailnya. 





Tapi pengajarannya yang aku perlu ambil ialah respect orang tanpa kira umur. Respect orang tanpa tahu background dia. Well I mean, mungkin dia ada buat silap sikit. Dia tak sedar lagi lah tu. Hidup ni kena belajar buat silap. Kena belajar minta maaf. Kena belajar dari kesilapan. 




Tapi, kau pun.. even semua orang pon ada buat salah. Sebagai manusia dan orang ada ilmu, belajar dan baiki kesalahan. Be a better you. Mungkin kau rasa benda ni biasa je bagi kau. Macam ha-alahh kau relax ahh aku memain je. Aku memang camni brutal sket. 




Emm sebenarnya kau kena ubah jugak weh. Well yes, it is good to be the real you. Not the fake you. Not the hypocrite you. But in this matter, kau kena concern jugak weh. Anyway kan Rasulullah (s.a.w) sendiri ajar untuk respect orang. Dekat orang tua Rasulullah respect. Dekat kanak-kanak pon Rasulullah hormat. Rasulullah utamakan kanak-kanak. Dekat orang yang musuh dengan Nabi pon baginda hormat. Allah... Lupakah semua tu Teha? 




Kaaan tak pasal-pasal ada orang terasa. Kalau kau sedar, mintak maaf okey lagi. Kalau kau tak sedar? Hmm. So takpe je wehh. Mintak je maaf. Respect je orang. Walau kau tahu dia ada bad side of him or her. Biasalah. Everyone deserves second chance. Nobody perfect teha. Kau pun tahu sisi jahat dalam diri kau kan. Kau selalu lupa tu kan? Okey lepas ni, kau kena selalu ingatlah. Kita kenalah lihat cermin nak lihat kesilapan diri kita, bukan kanta pembesar untuk lihat kesilapan orang. 




Remember to respect people around you. Spread love. Spread positivity :)



Thanks for reading! Nah bunga---8
:)



No comments:

Post a Comment